Skip navigation
עשו לנו שיתוף (share) ב-

קלקליף

היום כמעט בכל מסעדה או מטבח מוסדי לא מבזבזים זמן על קילוף וחיתוך ירקות שורש, כגון תפוחי אדמה או גזרים. רוב המטבחים רוכשים את הירקות האלה קלופים וחתוכים בצורות הרצויות. בראיון עם מנכ"ל חברת קלקליף, גדעון ימין, הוא שב כ-30 שנה לאחור ונזכר איך עלה הרעיון להקמת מפעל לייצור תפוחי אדמה קלופים למטבחים מוסדיים; וגם מספר על המגמות המובילות את התחום בשנים האחרונות

מאת: רוני נאור-חפרי |

היום כמעט בכל מסעדה או מטבח מוסדי לא מבזבזים זמן על קילוף וחיתוך ירקות שורש, כגון תפוחי אדמה או גזרים. רוב המטבחים רוכשים את הירקות האלה קלופים וחתוכים בצורות הרצויות, מחברות שונות הפועלות בתחום.

אך כמו בכל מהפכה, גם זו שהתרחשה בשנים האחרונות בתחום הירקות הקלופים למטבחים המוסדיים, אירעה בזכות בעלי חזו, שלא ויתרו עד שממשו את הרעיון. בראיון עם מנכ"ל חברת הירקות הקלופים קלקליף, גדעון ימין, הוא שב כ-30 שנה לאחור ונזכר בחזון, באיך עלה הרעיון להקמת מפעל לייצור תפוחי אדמה קלופים למטבחים מוסדיים; וגם מספר על המגמות המובילות את תחום הפעילות של החברה בשנים האחרונות.

מהפכת תפוחי האדמה הקלופים
עד שנת 1986 עסק ימין במסחר בתפוחי אדמה. הוא נהג לרכוש תפוחי אדמה ארוזים מחקלאים ולשווקם בחנויות לממכר ירקות ובמסעדות. עד שיום אחד לפני כ-30 שנה עלה, במקרה, הרעיון, אשר בעקבותיו הקים ימין את המפעל לירקות קלופים.

ימין: "הייתי מעין סיטונאי של תפוחי אדמה ויום אחד הגעתי לארוחת צהריים באחת המסעדות להן שיווקתי תפוחי אדמה, מסעדת דקר, על שם הצוללת שטבעה. הבעלים ישב איתי ועם השותף שלי דאז ושאל: 'למה אי אפשר לקבל את תפוחי  האדמה כשהם כבר קלופים?'. בדרך חזרה מהמסעדה, מראשון לציון לאשקלון, עלו בי מחשבות: 'איך עושים את זה?', 'איך אוכל לתת פתרון ללקוח?'".

איך עשית את זה?
"לא הפסקתי לעשות ניסיונות במשך שבועיים. ניסיתי לבדוק איך אוכל לשמור על תפוחי האדמה, כך שלא ישחירו לאחר הקילוף. בשלב מסוים הגעתי לשכן שלי, טכנולוג מזון שהתעסק בתפוחי אדמה. סיפרתי לו את הסיפור ושאלתי איך אפשר לקלף תפוח אדמה ולשמור שלא ישחיר ויהיה בעל חיי מדף ארוכים יחסית. הוא אמר שזו לא בעיה, שיש לטבול אותם בחומר מסוים, עשיתי ניסיונות וזה עבד".

מכאן הדרך להקמת מפעל שייצר תפוחי אדמה קלופים ועמידים היתה קצרה.

ימין: "שכרתי מקום במבנה ששימש כמחסן לחומרי דישון, הסבתי אותו למפעל מזון ושם, עם ציוד יד שניה, התחלתי לקלף תפוחי אדמה ולנסות לעשות את זה. התחלתי לעבוד עם מסעדת דקר והבעלים הבין עד כמה המוצר שלי נותן לו פתרון מצוין לעניין הקילוף; עד כמה המוצר חוסך זמן, אשפה וכולי. בשבוע הראשון היה לי קשה מאוד לשווק את כל מה שקילפתי, אז חילקתי למסעדות בחינם. אנשים לא הבינו אז במה מדובר. נתתי להם לנסות ולטעום. לקח להם זמן לנסות, אך בשלב כלשהו זה עבד והצ'יפס היה טעים וטוב. המסעדות החלו להשתמש במוצר ולשלם. בשלב מסוים הם הבינו שהמוצר שלי זול יותר מתפוחי אדמה עם הקליפה. לאט לאט התחלתי להרחיב את התפוצה והיום הכל כבר היסטוריה".

מדוע הרחבת את תפריט הירקות הקלופים?
"לקוחות שקנו מאיתנו תפוחי אדמה קלופים ביקשו גם גזר ובצל, משום שאלה מוצרי חובה במטבחים מוסדיים. כך הרחבתי את תפריט המוצרים ובמקביל גם את המפעל עצמו".

המגמה המובילה: ירקות קלופים וחתוכים בצורות
בשנת 1989 העביר ימין את המפעל לאשקלון, רכש ציוד מתקדם מהולנד, והחל לייצר ירקות קלופים נוספים, כדי לספק ללקוחות מענה לביקוש האמור. כך, כיום ניתן למצוא בתפריט המוצרים של החברה מגוון ירקות קלופים, כאשר המוצרים המובילים הם עדיין תפוחי אדמה, גזרים, בצלים ועוד.

מה מבדל את החברה מחברות אחרות בתחום?
"שני המאפיינים העיקריים המבדלים את החברה הם האיכות והשירות. האיכות באה לידי ביטוי בכך, שאנו לא מתפשרים ועובדים עם חומרי הגלם הטובים והיקרים ביותר. מאפיין השירות בא לידי ביטוי בכך, שאנו נותנים תשובה ופתרוונת לכל הלקוחות שלנו, בהתאם לצרכים ולדרישות של כל אחד ואחד מהם. כך אנו מבדלים את עצמנו, כשאנחנו לא מפספסים בקטגוריות של טיב ואיכות המוצר".

איזו אסטרטגיה גיבשת כדי להתמודד עם תחרות?
"התוכנית האסטרטגית שלנו להתמודדות עם תחרות מתמקדת בשקט תעשייתי ללקוחות שלנו. אנו לא נוהגים להיסחף בעניין המחירים ולא מחפשים לשבור את השוק, אלא מתנהלים כ"מראה" של השוק. האנו מציעים ללקוחות שלנו מוצרים איכותיים שמספקים שקט תעשייתי במטבח, משום שהמוצר שלנו לא יקלקל סיר עליו עבדו כל היום. המוצרים שלנו נטולי טעמי לוואי ועוברים בדיקות איכות קפדניות. הלקוחות שמשתמשים במוצרים שלנו הם מי שחוו את כל הטראומות האפשריות מבחינת המוצר, משום שהם עבדו עם אחרים ששווקו מוצר שאינו איכותי מספיק. לכן הם הגיעו אלינו כדי להבטיח שלא יהיו תקלות".

אילו מגמות מובילות את פעילות החברה בשנה האחרונה?
" הוא מוצר מטבחי מוסדי הוא פתרון מצוין. המגמות המובילות את פעילות החברה בשנה האחרונה זהות לאלו שהובילו בשנים האחרונות. השינויים נרשמים בעיקר בתחום חיתוכי המוצר. בשנים האחרונות נרשם ביקוש לצורות חיתוך שונות של ירקות קלופים, כגון פלחים, קוביות, הום פרייס ועוד. המשמעות של המגמה הזו מבחינת החברה כרוכה בצורך בציוד חדש ומאוד מסוים, כדי שנוכל לספק כל מוצר ומוצר בכל צורת חיתוך".

ספר על היעדים לשנה הקרובה.
"בין היעדים גם להרחיב את היקף הייצור ואת רשימת הלקוחות של החברה".

קלקליף. 08-6806400  |  kalkalif.index.org.il